Rijnpark in Arnhem gaat veranderen. Wat nu nog een bedrijventerrein is, moet in de toekomst een groene, stedelijke wijk worden met ruimte voor 7.000 nieuwe woningen, een stadspark en 5.000 nieuwe banen. De transformatie van deze omvang raakt veel mensen. Niet alleen de ondernemers in het gebied zelf, maar ook omwonenden en grote bedrijven in de directe omgeving. Tegelijkertijd wordt er gebouwd aan een aantrekkelijk nieuw stuk stad en woonruimte voor duizenden mensen.
Bureau voor Omgevingsmanagement trekt in de gebiedsontwikkeling Spoorzone Arnhem-Oost samen op met Bureau Procap op het gebied van omgevingsmanagement, participatie en communicatie. In Rijnpark ligt onze focus op participatie en communicatie. Procap staat aan de lat voor het omgevingsmanagement in de Spoorzone, het contact met ondernemers en de branding van en placemaking in het totale ontwikkelgebied.
Voor deze opgave schreven we een participatieplan dat recht doet aan de diversiteit van het gebied. We richten ons op uiteenlopende groepen: omwonenden, ondernemers, maatschappelijke partners én toekomstige bewoners. Voor hen organiseren we bijeenkomsten die aansluiten bij hun informatiebehoefte en betrokkenheid. Ook is er een vaste meedenkgroep opgericht, waarmee we regelmatig in gesprek gaan.
Procap verzorgt de frontoffice voor bedrijven. Samen organiseren en faciliteren we bijeenkomsten die ondernemers informeren, hun zorgen en ideeën ophalen, en bijdragen aan wederzijds begrip.
Naast deze bijeenkomsten bereiden we thematische sessies voor over onderwerpen als bijzondere woonvormen en circulair bouwen. We organiseren interactieve, informele informatiebijeenkomsten voor alle stakeholders, een toegankelijke manier om in gesprek te gaan met zowel huidige gebruikers als nieuwe doelgroepen.
Naast participatie verzorgen we de communicatie over Rijnpark. Hiervoor ontwikkelden we een communicatieplanning en -middelenplan, dat we stap voor stap uitvoeren. We versturen periodieke nieuwsbrieven – apart voor bewoners en ondernemers – en voorzien in toegankelijke content voor de website en sociale media.
We dragen bij aan mediacontacten, ontwikkelen beeldmateriaal en redigeren formele communicatie-uitingen. Intern ondersteunen we de communicatie met nieuwsbrieven en bijeenkomsten die bijdragen aan samenwerking tussen betrokken afdelingen. Ook dragen we waar mogelijk bij aan de voorbereiding van branding en placemaking voor het nieuwe Rijnpark.
De aanpak werpt zijn vruchten af. Ondernemers voelen zich beter geïnformeerd en serieus genomen. Omwonenden merken dat hun stem wordt gehoord. En intern groeit de samenwerking gestaag. Zo dragen we in goede samenwerking bij aan een gebiedsontwikkeling die niet alleen ruimtelijk, maar ook maatschappelijk goed in elkaar zit.