Boekrecensie ‘Omgevingscommunicatie en participatie’ (Monique Broekhoff)

Op 7 december 2023 bracht Monique Broekhoff haar boek “Omgevingscommunicatie en participatie” uit. Monique interviewde verschillende professionals voor haar boek, onder wie onze directeur Johan Simon. Een mooie aanleiding om vanuit Bureau voor omgevingsmanagement een recensie te schrijven:

Wat een lekker vlot leesbaar boek is dit! Monique spreekt de lezer rechtstreeks aan en dat is heel fijn. Het is alsof je in een prettig gesprek met haar zit. Rustig, gestructureerd en vanuit eigen ervaringen brengt ze je de fijne kneepjes van strategisch omgevingsmanagement bij. En die ervaring is rijk. Monique is bijzonder ervaren professional, met een indrukwekkend track record. Daar profiteert de lezer van: zoveel nuttige praktijkvoorbeelden! Af en toe presenteert ze een ‘nadenkertje’ en zet ze je even ‘aan het werk’. Bijzonder creatief gevonden. Terecht geven lezers aan het boek in een zucht uit te lezen.

Monique richt zich in haar boek tot de communicatieprofessional. Alles wat ze behandelt, beschrijft ze vanuit het perspectief van communicatie. Tussen de regels lezen we een hartenkreet. Alsof ze communicatieadviseurs stevig wil vastpakken en doordringen van de waarde van verbinding met (strategisch) omgevingsmanagers. De interviews met vakgenoten doen hier nog een schepje bovenop. Ook zij doen een appel op communicatieadviseurs om de verbinding te maken.

De cover van het boek belooft een praktisch stappenplan. Dat is onmiskenbaar het geval. In 10 concrete stappen leidt Monique je door ‘het omgevingsproces’. Ze behandelt de stappen weliswaar chronologisch, toch begint ze met de disclaimer dat de werkelijkheid vaak chaotisch is en een omgeving niet maakbaar. Je hoeft de volgorde van de stappen dus niet zo nauw te nemen. Dit versoepelt het enigszins dwangmatige karakter dat een stappenplan van nature in zich heeft.

Over participatie lijken we op één punt van mening te verschillen. Monique stelt dat je als professional zelf het participatieniveau van stakeholders wilt bepalen. Dat zien wij anders. Vooraf een kader bepalen is zeker nuttig, toch laten wij de omgeving liever zelf uitspreken op welke manier ze betrokken willen zijn. Aansluiten bij de voorkeuren van de omgeving leidt namelijk tot een significant hogere betrokkenheid en meer waardering voor het proces. Wij noemen dat participatie ‘omdraaien’. Ga niet zelf bepalen wie wanneer op welke manier waarover mag meedoen, maar vraag de omgeving wat ze wil. In negen van de tien gevallen is dit prima te organiseren. En in het tiende geval waarin dat niet zo is, kun je je afvragen waarom je niet kunt bieden wat de omgeving wil.

Een boek over aannames, standpunten, belangen, stakeholders, issues en omgevingsstrategieën. Van begin tot eind werkelijk een eye opener voor wie de wereld van de omgevingsdialoog beter wil begrijpen. Kortom: lezen!

Neem contact op

omgevingsmanagement

Contact