Harmen pakt complexe en lastige vraagstukken of projecten met enthousiasme aan. Hij brengt focus op de kern van de opgave en kijkt integraal naar het gebied: wat speelt er nog meer? En hij kijkt integraal naar de tijdlijn: welke momenten hebben invloed op het proces?
Allereerst wil Harmen een duidelijk verhaal maken en inzicht bieden. Met begrijpelijke taal en krachtig beeld. De perspectieven van de initiatiefnemer, inwoners en andere belanghebbenden weet hij vervolgens op een heldere manier bij elkaar te brengen. Dit zorgt dat helder wordt welke kansen er zijn.
Een belangrijk element van omgevingsmanagement is voor Harmen het creëren van vertrouwen. Dit bereikt hij vooral met regelmatige updates en het bieden van ruimte voor zorgen die er leven. En deze zorgen te erkennen. Uit zijn ervaring blijkt dat dit de omgeving helpt om een verandering te aanvaarden en een springplank biedt om betrokkenen te laten meedenken over oplossingen. Soms is het helpend om de media hier ook een rol in te laten spelen.
Dé succesfactor voor effectief omgevingsmanagement is de basis-aanpak voor communicatie en participatie die Harmen heeft ontwikkeld. Harmen zet ook regelmatig een segmentatiemodel in om communicatie en participatie beter aan te laten sluiten op behoeften van inwoners.